Ako spraviť SEO aneb je to pre mňa výhodné?

Rozmýšľate ako svoj web alebo online biznis posunúť vpred. Váš známy vám odporučil SEO ako jednu z možností alebo ste našli zaujímavý článok o tom, ako vám optimalizácia pomôže. Navyše ste o tom začali rozmýšľať? Tak tento článok je práve pre vás. Prvá rada znie, zabudnite na SEO a myslím to úplne vážne.

Myslíte, že dnes nám stačí si prečítať niekoľko návodov, článkov o tom ako zarábať alebo vylepšiť web, zrealizujete postup, a je to? Dokonca nájdete aj články, ktoré vám našepkávajú, že na SEO nepotrebujete technické znalosti a podobne. To nie je pravda a nemôžem súhlasiť so zjednodušovaním optimalizácie a jej využívaním z pohľadu masy. Moderné SEO je práve o kreativite, technickom a strategickom myslení, teda vyšších nárokoch na skúsenosti a schopnosti konzultanta.

SEO je veľmi dôležitá súčasť online marketingu, ktorá výrazne ovplyvňuje návštevnosť webu alebo ecommerce riešenia. Áno, Google vám môže priniesť viac zákazníkov, leadov alebo návštevníkov.

Skôr ako o SEO začnete hlbšie rozmýšľať, študovať si ho alebo si ho nebodaj objednáte, tak je dobré zamyslieť sa, či SEO naozaj potrebujete. Kľúčová je aj návratnosť investície, teda mali by sme na úvod zvážiť: je to najefektívnejšie čo môžeme urobiť s peniazmi, ktoré do toho plánujete investovať?

Napísal som článok na tému Mikrostránky a ich výhody pre podnikanie alebo na tému Štruktúra URL adresy. Podľa mňa sú to veľmi užitočné články, ktoré pomôžu niekomu, kto si chce doplniť chýbajúce kúsky mozaiky v rámci danej témy. Skôr vhodné pre niekoho, kto chce porozumieť téme alebo už rozšíriť svoje obzory. Samozrejme, dnes sú informácie dostupné a veľa ľudí sa zaujíma z rôznych dôvodov o rozmanité témy, čo súvisia s online podnikaním. Ich čítanie však môže byť pre väčšinu ľudí stratou času, lebo podstatné leží niekde inde.

Predstavme si situáciu, že som majiteľ firmy alebo začiatočník, ktorý rozbieha podnikanie. Počul som, že SEO je dobré a môže na začiatku pomôcť biznisu. Zadajú si do Google „ako spraviť SEO“ alebo nejaký iný cielený výraz, aby sa dozvedeli ako na to. Lepší predaj, viac zákazníkov alebo návštevníkov z vyhľadávania. Začnú sa informovať čítať alebo sami realizovať tipy odborníkov. Nebodaj si objednajú danú službu u odborníka alebo agentúry a tá im pomôže.

Lenže ani jeden postup nemusí byť pomocou pre danú firmu, a práve naopak, môže na neho doplatiť. Prečo? Hlavne preto, že ako začiatočníci nevedia posúdiť, či agentúrou navrhované riešenie alebo téma článku, ktorý čítajú je pre nich to pravé, a teda sa môžu zle rozhodnúť. Ako postupovať?

Pri študovaní neplytvať časom

Čas je podľa mňa hodnotnejší ako peniaze a študovaním do hĺbky niečoho, čo sa netýka mojej práce – nevytvára mi zisk – má istú limitu. Na základe racionálnych faktorov je dobré si ju stanoviť a neplytvať drahocenný čas na SEO a iné. Je vhodné vedieť, čo je SEO a ako v princípe funguje, ale nesnažiť sa vedieť príliš veľa a podrobne. K naozaj dobrej optimalizácii webu potrebujete množstvo skúseností a schopností a výsledok môže ovplyvniť množstvo drobností. Preto je lepšie sa jej venovať podrobne, len ak to má byť súčasť vašej živnosti. Nedúfajte, že si prečítate pár článkov, posuniete tlačítko, zmeníte jeho farbu, zvolíte „správny“ nadpis, zabezpečíte správny linkbuilding a váš predaj na internetovom obchode porastie do výšin. Tak to nefunguje.

SEO je menej podstatné ako výsledky

Ako som na úvod písal, na SEO je lepšie zabudnúť. Treba sa zamerať na jasne merateľnú a definovateľnú inbound stratégiu, ktorej súčasťou je aj SEO. Prečo? Práve to, že inbound marketing používa rôzne nástroje a techniky v spojení s content marketingom. Mix týchto nástrojov, techník a obsahu môže priniesť za rovnaké peniaze viac muziky a viac splnených cieľov, ktoré sú podstatné pre online biznis. Opäť, majiteľ alebo začínajúci podnikateľ nevie rozpoznať, či mix daných služieb mu prinesie osoh alebo nevie, ako má daná stratégia vyzerať.

Príklad

„Objednali ste si skvelú optimalizáciu webovej stránky za 3000 €, priniesla zvýšenie návštevnosti, nejaké konverzie a teraz sa idete vhrnú na dizajn. K tomu vám agentúra alebo konzultant odporučili vykryť zlé umiestňovanie v SERP dočasnou PPC reklamou za ďalších 9000 € aj s nákladmi na kampaň. Obrat stúpol z 3000 € na 40000 €. Znie to dobre, ale čo ak sme za pol rok mohli zvýšiť obrat na 120 000 €? Čo ak by sme miesto SEO a PPC investovali do realizácie inbound marketingovej kampane, teda miesto realizácie kampaní vytvorili kvalitné a konvertibilné landing stránky, zlepšili konverzie ecommerce riešenia (prípadne v tejto cene vyjde aj na nový internetový obchod), zastabilizovali predajný cyklus, vytvorili kvalitný obsah a do toho použili SEO a PPC, len ako doplnok? Takže každá minca má dve strany, niečo môže znieť dobre, ale vždy sa nájde horší a lepší variant.“

Ako postupovať, aby ste nestratili čas alebo peniaze

  • Venujte sa osobne len tomu, čomu sa chcete venovať naplno a prinesie vám to zisk.
  • Kontaktujte agentúry alebo konzultantov, ktorí vám pripravia ponuku na mieru.
  • Nezabudnite si nechať prepočítať návratnosť investície od agentúry, ktorá navrhuje dané riešenie.
  • Nechajte posúdiť stratégie, medzi ktorými sa rozhodujete nestranným odborníkom, ktorý vám pomôže ušetriť peniaze.

Kedy využiť služby konzultanta a kedy agentúry?

Ak nemáte interné marketingové oddelenie, tak si môžete zvoliť medzi službami konzultantov alebo agentúr. Každé z nich má isté výhody alebo nevýhody, ktoré je dobré vedieť.

Agentúry majú výhodu, že disponujú tímom ľudí, ktorí vedia realizovať celú škálu súčastí online marketingu – content marketing, SEO, dizajnérov, programátorov a zároveň majú technicky zdatných ľudí, ktorí vedú tím ľudí tak, aby dosiahli čo najlepšie výsledky. Vhodné sú pre väčšie projekty a riešenia, ktoré majú dosahovať náročnejšie ciele alebo potrebujú realizovať veľké množstvo aktivít. Dôležitá je aj špecializácia agentúr.

Sú rôzne typy agentúr podľa špecializácie – reklamné, digitálne, PR, online, ecommerce atď., a každá z nich vám vie pomôcť viac v tej svojej oblasti. Ak realizujete ecommerce riešenie, agentúra by okrem programátora mala disponovať aj solídnym technickým riešením internetového obchodu a treba si dať pozor, aby nebolo zabezpečované externou firmou, čo môže spôsobiť množstvo problémov.

Výhody agentúry

  • Tím ľudí, ktorí sa podieľajú na projekte.
  • Organizovaná práca na realizácii stratégie.
  • Existujúci proces a dostatok ľudských zdrojov.

Riziká agentúry

  • Cena nie vždy musí byť v prospech klienta.
  • Agentúra nemusí mať pod kontrolou technické riešenie (hlavne ecommerce a iné náročné projekty)
  • Môžu klientom predať aj služby, ktoré nepotrebujú.

 

Konzultant nedokáže sám realizovať komplexnú stratégiu, ale môžu ju posúdiť alebo navrhnúť. Môže realizovať jej časti s pomocou interného tímu klienta. Za všetkým sú ľudia a je dobré, aby konzultant poznal tím, ktorý bude stratégiu realizovať. Mal by zabezpečiť hladký priebeh realizácie a vyhodnotenia. Ľudské a finančné zdroje sú veľmi dôležité v zvolení efektívnej stratégie. Konzultanti sú preto vhodnejší pre menšie projekty, ktoré nemajú až taký veľký rozpočet.

Výhody konzultanti

  • Cena je väčšinou férovejšia, hlavne kvôli menším nákladom na realizáciu.
  • Jednoduchšie sa dá odhaliť aj to, či sú dodávané služby na úrovni.
  • Osobný prístup.

Riziká konzultanti

  • Môže navrhovať niečo, čo nedokáže realizovať.
  • Komunikácia s tímom klienta.
  • Nedokáže zabezpečiť komplexné technické riešenie.

Súvisiace články