TechMatch Slovakia 2015 alebo ako sa robí biznis po slovensky

Päťdňová konferencia TechMatch Slovakia 2015 (organizovaná vládnou agentúrou Slovak Business Agency) patrí k najslávnejším startup konferenciám na Slovensku, no preslávila sa viac v zlom svetle ako v tom pozitívnom. Jej hlavný účel mal byť veľkolepé podujatie s cieľom pomôcť startupom. Škandál vznikol na základe nejasného predražené rozpočtu, pochybným zmluvám s rôznymi firmami a zahmleným financovaním.

Miesto toho sa stalo podujatie ukážkou toho, ako štát nefunguje a miesto “pomáhania“ startupom alebo biznisu, malo radšej neprekážať. Teda neoberať cez dane a skryté poplatky biznis a ich zamestnancov o prostriedky a komplikovať im život byrokraciou. O podujatí sa vedelo dlhšie, ale na nafúknutý rozpočet upozornil Jano Suchal, ktorý tým spustil lavínu kritiky. Bez neho by k takému rozruchu možno nedošlo a všetko by išlo v zabehnutých slovenských koľajach. Veľa veľkých firiem z online, IT a startup komunity mlčalo naďalej, čo je veľká škoda.

Jano Suchal Facebook TechMatch Slovakia 2015
Zdroj: Facebook

Predtým sa záhadne mlčalo aj v samotnej startup komunite, ktorá o tom mohla vedieť a mala by mať prehľad o podujatiach, ktoré s ňou súvisia. Nakoniec sa pridali aj niektoré osobnosti slovenskej IT scény ako Michal Truban, Šimon Šicko a iní, čo pomohlo tému dostať do médií a nakoniec sa toho chytili aj väčšie slovenské denníky a médiá. Zorganizovalo sa aj protestné podujatie, kde sú zhrnuté informácie o zaujímavom pozadí podujatia z rôznych zdrojov a vyjadrenia verejnosti. Toto spáchal Jakub Ptačin. Organizátorom ľahkým návodom ako organizovať takúto konferenciu poslal odkaz o tom, že podujatie sa dalo zrealizovať za menej a omnoho profesionálnejšie.

Náklady na konferenciu

Tým najväčším problémom sú samotné náklady na konferenciu, ktoré sa len na organizáciu a zabezpečenie hostí vyšplhali na vyše 1,4 milióna € a v tom nie sú zarátané náklady na propagáciu podujatia a iné. Po prevalení a otázkach zo startup komunity ohľadom rozpočtu a plytvania verejných zdrojov, riaditeľ Slovak Business Agency (SBA) Branislav Šafárik v piatok vyhlásil, že skutočná cena za akciu bude nižšia. „Rozpočet 1,2 milióna eur bez dane je maximálny strop výdavkov na akciu, výsledná suma bude nepochybne nižšia, lebo bude vychádzať z reálnej spotreby a nákladov,“ tvrdí. Právnici, ale hovoria, že v zmluve nie je spomenutá možnosť zníženia jednotkových cien za realizované služby, ako je spomenuté v článku na Sme.sk.

Tender bol vyhlásený nie veľmi dlho dopredu, ako to býva zvykom u iných veľkých podujatí, kde organizácia zaberie aj rok. Uchádzačom, ako sa to na Slovensku stáva, bola len jedna firma a v relatívne krátkom čase sa jej podarilo ako zázrakom doniesť osobnosti na Slovensko a podujatie pripraviť, čo vnáša do situácie podozrenie, že išlo o vopred dohodnutú akciu. Inak nie je možné, že neznáma eventová agentúra by to zvládla tak rýchlo.

Cena kľúčového spíkra, ktorým mal byť Guy Kawasaki bola 60 000 €, čo nevidím ako problém, lebo ide o zľavnenú sumu z jeho normálnej sadzby. Keby šlo o trhovo organizované podujatie, tak si podujatie cez partnerov / vstupné na jeho sumu musí získať a môže ho zaplatiť. Otázka je, či prinesie toľko osohu na konferencii, ktorá je v mínuse a je organizovaná z peňazí všetkých. Neviem či pre Joža z Hornej Dolnej je Guy Kawasaki prínosom a či by sa s radosťou na neho poskladal dobrovoľne. To isté platí o startupoch a malých firmách, že určite by im pomohlo pro-trhovejšie prostredie a menej platieb na štart podnikania ako nejaké podujatie pre šľachtu.

Čo problém už v rámci nákladov na konferenciu je, že sa platí z peňazí všetkých práve biznisu, investorom a účastníkom (vybraným). Na komerčne organizovaných konferenciách si všetci títo menovaní platia vstupné, lebo niečo môžu získať. Investor získa dobrý startup, ktorý mu môže neskôr priniesť zisk, mladé firmy zase kontakty, skúsenosti a možno investora do ich nápadu a pod. Príkladom je Websummit a iné konferencie.

Porovnanie Websummit vs TechMatch Slovakia 2015

Websummit

  • Množstvo sponzoro, ktorí platili organizátorom kopu peňazí.
  • Startupy platili vstupné (2000-9000 €).
  • Hostia platili vstupné (500 – 2000 €).
  • Speakeri dostali honorár.
  • Bloggeri dostali free ticket.
  • Organizátori robili masívny marketing po celý rok.
  • Organizátori sú profesionáli v oblasti organizovania týchto eventov.
  • Rozmer: preplnených 21 stegeov, 1000+ speakerov, 30.000+ hostí.

TechMatch Slovakia 2015

  • Jediný sponzor je Slovensko (peniaze mojej & tvojej babky).
  • Startupy dostali honorár (2400 €).
  • Hostia majú vstup zdarma.
  • Bloggeri dostali honorár (5400 €).
  • Speakeri dostali honorár (To je snáď jediná zhoda. Speakerom nemáme čo vytýkať, niekto si iba kúpil ich služby).
  • Organizátori plne zbabrali marketing (ak vôbec nejaký robili), takmer nikto o tom evente nevedel.
  • Organizátori sú úradnici. Nevedia organizovať eventy, nerozumejú biznisu.
  • Rozmer: budova Starej Tržnice, 30+ speakerov,  pár desiatok (možno stoviek) hostí

Informácie boli použité z článku, ktorý hodnotí rozhodnutie SBA organizovať konferenciu, viac namierené proti startupom ako pre nich. Všetko má svoju cenu a aj tento cirkus. Môj názor je:

„Peniaze totiž nevznikajú zbožným prianím politikov, ale tvrdou hodnotou práce a ak ich vyplytváme, budú niekde chýbať a z niečoho sa strata musí zatiahnuť. Najčastejšie to býva zvýšenie zaťaženia malých a stredných podnikateľov. Tí veľkí paradoxne dostávajú daňové úľavy, ja si myslím, že 1000 lokálnych zamestnávateľov s 10 zamestnancami prinesie slovenskej ekonomike viac ako jedna veľká firma s daňovou úľavou na niekoľko rokov.“

Kvalita za rozumnú cenu?

To hovorí niečo o kvalite TechMatch Slovakia 2015, a zároveň vynára otázku: “Prišili by investori a zahraničné startupy, ak by to nemali hradené?”. Dôležitá je aj otázka o hodnote, ktorú to prinesie: “Akú hodnotu, a čo konkrétne nám prinesú do našej startup komunity – investori, startupy alebo celé podujatie? Má to takú hodnotu ako investícia alebo vie sa investícia vrátiť v násobkoch?“ My potrebujeme na Slovensku tých investorov, ktorí chcú naozaj investovať tu a nie dotovať im a zahraničným startupom podujatie cez peniaze daňových poplatníkov. Na kvalitné podujatie tiež nemusíme platiť zahraničných novinárov. Organizátor zlyhal na plnej čiare. Aj napriek  priestorom od zadarmo, bola cena premrštená.

Okrem spomenutých nákladov na osadenstvo sú tam zaujímavé údaje o cene pripojenia na internet za 5 dní okolo 12 000 €, aplikácia konferencie za 15 000 €, ktorú vyskúšali a otestovali. Aplikácia pre podujatie Startup Iceland (kto vie, aké sú tam ceny povie) stála 1000 € a bola realizovaná cez túto aplikáciu. Po tlaku verejnosti sa zrazu cena aplikácie dala znížiť na 2500 €, čo podľa mňa je na slovenské pomery aj tak veľa.

Pochybnosti organizácii a kam idú peniaze

Veľmi dobre analyticky a argumentačne podchytený článok od produktovej manažérky zo Silicon Valley Marianna Andreeva objavil možný motív, kto a pre koho organizuje TechMatch Slovakia 2015. Na internete sa k podujatiu hlásia v USMAC (US Market Access Center). Ako píše Andreewa vo svojom blogu

„No a tento USMAC má vo svojich kontaktoch prekázateľne takmer všetkých ľudí uvedených v zoznamoch v súťažných podkladoch a v rámcovej zmluve (všetci mentori, obaja pozvaní profesori, minimálne 5 z 10 investorov a všetci v zozname požadovaných korporátov). U niektorých mien je dokonca opomenuté, že pre USMAC vlastne pracujú či pracovali. Naviac voľnú ruku, ktorú dodávateľ pri zabezpečení mentorov, investorov a korporátov dostal, zrejme využil na to, aby pridal len ďalších ľudí, ktorí sa na akciách USMAC pravidelne objavujú. Vrátane 3 zástupcov samotného USMAC, tých by som na faktúre od ADOM. M STUDIO naozaj videla nerada.”

Hlavnou misiou je podpora startupov v Silicon Valley a má v partneroch firmy, ktoré sú priamo prepojené na prezentujúcich. Dokonca víťazovi konferencie dajú výhru v hodnote 300 000 $. Samozrejme pod výzvou na ich stránke je kontakt priamo na osobu z USMAC, teda to vyzerá, že slovenský daňovník zaplatil podujatie veľkým hráčom v jednej z najdrahších lokalít na život na svete. Organizované to bolo s cieľom podporiť startupy v Silicon Valley. Úprimne, koľko by ste poslali dobrovoľne tomu startupu v Silicon Valley z vášho vrecka?

Je podľa mňa veľká šanca, že víťazný startup sa po získaní investora presunie práve tam. Z informácií na internete vyplýva, že za účasť mali startupy USMAC platiť 2500 $ a následne im to mala BSA preplatiť, čo by bolo ešte horšie. V Portugalsku zase vyberali startupy, ktoré pôjdu reprezentovať na tento medzinárodný event, čo ukazuje, že chobotnica má dlhé chápadlá.

„Podľa zistení RTVS Američania propagovali konferenciu tri mesiace pred tým, ako na ňu slovenská agentúra vypísala verejné obstarávanie. Startuperov lákala aj na to, že postupujúci do užšieho kola si môžu rozdeliť 300-tisíc dolárov. Agentúra hovorí, že spolupráca s US MAC je vecou dodávateľa. Tým je firma Adom-M Studio, ktorá sa do tendra prihlásila ako jediná a vyhrala ho.“

Toto otvára otázku, aká je dohoda medzi USMAC a SBA, a či nie je nejaké finančné napojenie medzi ľudmi z týchto organizácií. Kto z toho profituje? Či v tomto prípade nejde o zneužitie právomoci verejného činiteľa alebo ovplyvňovanie podmienok verejnej zákazky v prospech nejakej organizácie / firmy. Zaujímavá je firmička, v ktorej má SBA kapitál a je 100% spoločníkom viď FOAF. Táto firma vlastní podiely v rôznych firmách a sú tam konkrétne mená ľudí v štatutárnom orgáne spoločnosti.

Slovenské IT

Toto bola malá konferencia za veľké peniaze. Malá kvapka v mori, ale veľká možnosť upozorniť na to, ako to v štátnom biznise chodí a ako sa rieši čierna diera zvaná „slovenské IT“. To slovenské IT, ktoré dlhodobo nič ľuďom neprináša a stojí miliardy € z ich vreciek. Pod záhadnými názvami ako OPIS (Operačný program – informatizácia spoločnosti, ktorému v roku 2013 pozastavili čerpanie Eurofondov pre korupciu).

Korupcia nie je až taký problém, ako to, že sa realizujú projekty, ktoré nepotrebujeme. Za 25 rokov nejde o malú sumu, ktoré vybrané firmy vytiahli z vrecka daňového poplatníka na projekty pre štátnu správu. Tie následne využívajú na obohatenie sa, rozvoj svojich aktivít v privátnom sektore a skupovanie malých začínajúcich firiem cez rôzne projekty ako Launcher. Okrem škôd finančných to deformuje trh a nastavuje veľmi ťažké podmienky pre začínajúce firmy. Víťazi nie sú tí čo vedia a dobre robia, ale tí so správnymi kontaktami.

Za tie sme miesto nefungujúceho štátu a slovenskej štátnej správy mohli mať veľa prosperujúcich firiem, ktoré by ťahali ekonomiku a zabezpečili lepší život ľuďom. To je možné iba, ak bude štát tenší a trh voľnejší. Nebude sa zdaňovať práca (ako iné nežiadúce činnosti, ktoré chceme obmedziť) a služby štátu budú dobrovoľné. To by nám asi veľa zbytočných úradníkov nezostalo, veď kto by si zlé služby platil dobrovoľne?

Ako sa k tomu postaví komunita?

Na záver je najdôležitejšie, ako sa k tomu postaví slovenská komunita okolo startupov, mladých podnikateľov, ale aj veľkých zabehnutých IT firiem. Ako bolo vidieť, väčšina veľkých hráčov na trhu záhadne mlčala, pravdepodobne by boli ohrozené dobré vzťahy a budúce zákazky zo štátneho segmentu. Obchodovať zo štátom je výhodné (len nie pre ďaňového poplatníka), lebo vôbec nejde o efektivitu,  či to trh potrebuje, ale stačí len minúť rozpočet, dať nejaký úplatok…

Tlakom sa podarilo obmedziť právomoci riaditeľa SBA, pravdepodobne bude musieť odstúpiť, ale stále chýba to najdôležitejšie, a to trestnoprávna zodpovednosť. Osobne by som bol rád, keby sa ľudia, ktorí sú za zmenu, spojili. Následne sa dá nastaviť stratégia, ako systém zmeniť a prispieť k slobodnejšej spoločnosti. Politické strany, ktoré môžu systém ovplyvniť po nadchádzajúcich voľbách, by mali návrhy uviesť do svojich programov a nielen kričať.  My ostatní, bežní smrteľníci bez možnosti ovplyvňovať chod spoločnosti musíme len informácie zdieľať, hovoriť o nich, upozorňovať a mať oči otvorené.

Myslím si:

Ako písali v denníku N, s myšlienkou, že slušný človek by nemal ísť v pondelok na konferenciu sa stotožňujem. Kto súhlasí s rozkrádaním je tiež zlodej a krátkozraký hlupák. Pán premiér povedali, že právny štát nefunguje a mali veľkú pravdu, lebo v právnom štáte by organizátorov a pozadie vyšetrovali. Ak by ste mali firmu a organizujete 5 dňovú konferenciu za vyše 1,5 milióna, tak by ste skončili s podnikaním a ani by ste nezačali a za druhé, návratnosť investície by bolo pre firmu (v tomto prípade občana) nič, len hrubý mínus. Viac slobody, a to sa dá jedine cez Menej štátu

Karol cestuje okolo sveta na bicykli, s radosťou fotí a občas niečo o svojich cestách porozpráva. Venuje sa cyklistike a rád chodí do prírody. Podniká v ecommerce a podiela sa na strategickom marketingu, online a inbound marketingu, SEO a projektovému riadeniu s cieľom zvyšovať predaj internetovým obchodom a dosahovať lepšie výsledky. Občas prispieva na svoj blog a mám marketingovú agentúru Madviso.

Zdieľaj:

Články

Ako zvýšiť predaj na novom e-shope

Ako rozbehnúť predaj na novom e-shope

V tomto krátkom článku spíšem niekoľko tipov pre začínajúcich e-shopistov. Je vhodný pre ľudí čo plánujú alebo už začali s predajom na e-shope, ale vykročili

Analýza kľúčových slov

Analýza kľúčových slov

V tomto článku rozpíšem nielen základné informácie o analýze kľúčových slov, ktorá má veľmi veľa možností využitia. V zjednodušenom význame ide o prieskum hľadanosti kľúčových