Ako zarábať na internete a prečo to nie je vždy výhodné

Tento článok nebude úplne o marketingu, ale týka sa online. V poslednej dobe často vidím články, ktoré vytvárajú na internete ilúziu o tom, ako ľahko sa dá na internete zarobiť prostredníctvom blogovania alebo zapojenia sa do rôznych reklamných sietí s vlastným webom. Zarobiť sa dá, ale ľahké to nie je a teda ani veľmi efektívne.

V tomto článku vyjadrím svoj názor na to, ako to podľa mňa reálne je a čo všetko to obnáša. Podotýkam, živí ma internet a online marketing, ale zároveň mám blog o cestovaní, ale rozhodne ho nemám na to, aby mi zarábal. Aj keby som veľmi chcel, tak kvalifikovanou prácou alebo nejakým komerčným projektom online si peniaze zarobím výrazne rýchlejšie a následne môžem cestovať alebo robiť čokoľvek na čo mám chuť.

Tvrdá práca
Aj práca na internete môže byť náročná. Zdroj: http://worldbiketravel.sk/

Stretávam množstvo cestovateľov a vzhľadom na môj vek mám bohaté skúsenosti. Častokrát ľudia, ktorí cestujú dlhodobo, počas cesty zarábajú, ale pozor, nehovorím o ľuďoch, ktorí niekde rok alebo dva pracujú, a potom trošku cestujú. Vravím o cestovateľoch, pre ktorých je cestovanie životný štýl na dlhšie obdobie života.

Niektorí z nich pracujú v krajine, kde sa im páči, napríklad robia potápanie alebo idú oberať jablká, a podobne. Proste čo ich baví a bežná rutina by im to len ťažko dovolila odísť na niekoľko mesiacov sa len tak túlať krajinami. Môžu robiť aj online, ale tiež ide o serióznu prácu, kde realizujú zväčša objednané služby – web, dizajn alebo robia online marketing ako „freelanceri“ alebo s viacerými ľuďmi (to je jednoduchšie).

V tomto druhom prípade, vždy ide samozrejme o prácu, kde sú potrebné nejaké skills, projekt a čas na realizáciu. Našťastie, globalizácia tento spôsob práce uľahčuje, a to aj mne pomáha udržiavať firmu nažive počas mojich ciest. Komunikácia, presun financií a silnejúca digitálna ekonomika prinášajú čoraz viac príležitostí na prácu mimo office alebo na cestách.

Je množstvo úspešných príbehov, ktoré ukazujú, ako je možné zarábať na internete písaním blogu, prevádzkou webstránky a podobne. Vysvetľujú, že nič nie je jednoduchšie, ako zarábať na internete. Dajú vám jednoduchý návod, ku ktorému stačí spraviť niekoľko krokov a už to ide. Pomôžu vám s tým ako vybrať peknú tému pre váš blog / web, zoznam skvelých affilate / reklamných programov, ktoré vám prinesú zisk, návod ako písať blogy, tak aby oslovili a kde ich zdieľať, ako oslovovať ľudí, získavať emaily, ako spraviť dobré SEO a podobne. Následne vás poprosia, aby ste túto skvelú informáciu pozdieľali ďalej a napísali, ako sa vám článok páčil. Väčšinou ako súčasť nejakého reklamného programu musíte odkazovať alebo zverejňovať reklamné banery, ktoré nie sú najvýhodnejšou formou reklamy na internete. Následne s toho môžete mať províziu.

Samozrejme, dá sa to, ale v tomto článku poukážem, že to nie je také ružové ako to vyzerá. Realita môže byť iná a rozhodnutie, že chcete zarábať na internete je potrebné dobre prehodnotiť. Vezmime si napríklad cestovanie a cestovateľský blog, ktorý môže byť pre cestovateľa skvelou formou, ako si privyrobiť na cestách cez pasívny príjem. Nad prípravou môžete stráviť veľké množstvo času s vidinou rýchleho zisku, nakoniec je však výsledok otázny.

Prečo má množstvo ľudí blízko k tomu, aby uverilo? Väčšinou tomu nerozumejú. Veľa ľudí je náchylných k predstave nič nerobiť a zarobiť, a presne to ponúka veľa blogov, ktoré si na danú tému môžete prečítať. Tak teda ako?

Začať treba od základu. Aká je skutočná príčina toho, že ktokoľvek na cestách robí blog? Je to naozaj pre naše nadšenie alebo preto, že chceme informovať ľudí o tom, ako sa nám vedie na ceste? Alebo chceme byť slávni a mať pohodlný život na cestách, ktorý nám zabezpečí krajšie zajtrajšky a bezstarostne strávený zvyšok života na pláži s mojitom? Je blog tá správna cesta?

„Ak viem na svoj web priniesť dostatočný počet návštevníkov a následne tým zarábať, tak  v tomto rýchlo rozvíjajucom sa segmente online marketingu vieš získať prácou alebo komerčným projektom oveľa viac.“

Ciele sú dôležitejšie, ako sa možno v tomto prípade zdajú, a podľa mňa je najdôležitejšie zdieľať užitočné informácie a inšpirovať. Hovoriť pravdu, neprifarbovať a poskytnúť reálny náhľad na svet. Každé očakávanie zisku môže ohroziť túto ideu, aj keď zisk samotný nie je zlý. Hlavne, ak túžime nezávisle a slobodne cestovať a blog vidíme ako možnosť. Dôležitá je cesta k nemu a jje efektivita. Ale ak mám byť úprimný so všetkou úctou, nie je to pre každého. Písať dobre nevie každý, robiť online marketing je potrebné mať množstvo skúseností a k realizácii je potrebný väčšinou tím ľudí alebo množstvo času. Teda web nemusí byť tá najsprávnejšia cesta ako na ťo.

„Ak cestujem, tak to neznamená, že je nevyhnutné mať cestovateľský blog“

Precestoval som toho viac aj predtým, ale blog som nikdy netúžil mať, lebo som sa potreboval vtedy skôr uvoľniť a zrelaxovať od práce, ktorej som mal vyše roka dosť.  S nikým som sa dokonca ani nepotreboval deliť cez internet o tom, kde som bol mesiac na dovolenke. Boli to navyše krátke cesty zväčša do mesiaca. V práci som trávil za počítačom času viac ako dosť, takže mojim cieľom nebolo pracovať aj počas nej. Robiť online web alebo blog je práca a nie jednoduchá.

Teraz je to pre mňa skôr dobré uvoľnenie, keďže sa mojou prácou na plný úväzok stalo cestovanie a občas treba zapnúť aj mozgové závity, prípadne dať svoje myšlienky na papier alebo do počítača. Väčšinou ich píšem privátne do svojich poznámok a denníkov a niečo mi občas uletí aj na blog k cestovaniu po svete na bicykli – World Bike Travel. Webovú identitu mať treba, ak ide o dlhšiu cestu alebo ak sa chcem podeliť s aktivitami, ktoré robím. Mojim cieľom samozrejme nie je zbohatnúť a ani mať najsledovanejší blog. Navyše nie som dobrý autor. Kto chce, nájde si informácie, niečo mu to dá alebo si len pozrie čo robím alebo napríklad ako trasou som cestoval na bicykli. Kto to nájde, môže sa inšpirovať alebo len tak pozrieť na web.

Prečo nezarábať osobným blogom alebo webom?

Už z názvu vyplýva, že je to niečo osobné. Primárny cieľ webu alebo blogu online by mal byť iný ako zarábať. Mal by obsahovať vaše názory, pocity, myšlienky a pokúsiť sa cez ne prispieť tomuto svetu. Obsah by mal byť osobný, aj užitočný alebo len informatívny. Internet kreativite medze nekladie. Čas je limitovaný. Preto, ak online nie je vaša šálka kávy, nebude to najlepšia cesta a bude stáť množstvo času. Preto ju treba zvážiť a tu ponúkam zopár postrehov, prečo nie, ako áno.

Konkurencia

Predstavte si, chcete byť známy svetový bloger a začínate od podlahy. Veľkú časť návštev, ktoré sú základom úspešného blogu viete získať zo sociálnych sietí alebo vyhľadávania. Ak chcete písať o cestovaní, tak po zadaní „travel blog“ do Google mi zobrazilo 1,070,000,000 výsledkov. Veľa ľudí, ale aj firiem (malých, či veľkých) robí najväčšiu chybu, že sa pustia do boja v príliš konkurečnom segmente, v ktorom sa nachádza mnoho silných hráčov.

Pri tvorbe webu je vždy dobré myslieť na to, aký konkurenčný segment je, a podľa toho sa rozhodovať. Pritom riešenie je byť unikátny a jedinečný. Aj vy si ako začínajúci bloger musíte tento faktor zvážiť a rozmyslieť akým spôsobom bude váš web vytŕčať z radu.

Ak sa budete chcieť umiestňovať na prednejších pozíciách na väčšinu pre vás vhodných kľúčových slov, tak je zaujímavejších hlavne prvých 10 pozícií. Pokiaľ budete chcieť uspieť oproti silnej konkurencii, bude to chcieť know how a aj čas. Čas je to najdôležitejšie, čo máme.

Čas

Ako dlho plánujete cestovať? Rok alebo niekoľko mesiacov? Ak budete na ceste menej ako dva roky a chcete získať svojím blogom nejaké (nie veľmi zásadné peniaze – napríklad na jedlo alebo ubytovanie), tak netreba veľa očakávať. Ako som spomenul, vždy v každej oblasti je niekoľko úspešných webov alebo blogov a určite na nich nájdete články o tom, ako zarobiť milión za tri roky, 80 000 dolárov na elektronických knihách za týždeň a podobne. Ale realita môže byť v zásade iná. Ak nestrávite roky budovaním vzťahu s vašimi potenciálnymi klientmi (čitateľmi) a množstva kvalitného obsahu, tak sa nič nestane.

Prečo nemáme dostupných veľa informácií o neúspešných príbehoch? Dôležitejšie je si predtým uvedomiť, koho zaujíma neúspech. Práve z neho sa dá toľko naučiť, ale úprimne, kto píše otvorene o svojich vlastných neúspechoch? Ja stretávam na cestách ľudí, ktorí radšej neprezradia ani to, že neboli dnes na peknom mieste alebo sa im niečo stalo. Akoby takíto cestovatelia vedeli svoj neúspech propagovať verejne? Samozrejme aj tu sú výnimky.

Čas je veľmi cenný a okrem blogu sa môžete venovať práve činnosti, ktorá vám prinesie priamo peniaze. Následne si ich môžete poriadne užiť, napríklad aj pri cestovaní. Ja mám také pravidlo, že ak mám ponuku niečo robiť, nie som vo finančnej tiesni (čo zväčša nie som) a projekt mi nedáva zmysel, tak idem radšej bicyklovať alebo robiť, čo ma baví. Radšej pomôžem firme alebo človeku, ktorý má zaujímavý projekt a nejde mu len o peniaze.

Možno vás mätú príbehy, knižky, kde sa vám autori snažia nahovoriť, že zmenou 8 vecí vám email bude vynášať milión alebo 3 kroky a vaša stránka bude optimalizovaná. To je len polopravda, ktorá je čiastková informácia vytrhnutá z celku. Ak by to bolo také jednoduché, tak trh nepotrebuje toľko marketérov. Opäť pripomínam, že tento stav je aj v komerčnej sfére, kde sa majiteľ snaží robiť marketing sám alebo svojpomocne a miesto toho stráca čas a peniaze vo forme ušlého zisku. Nečudujme sa potom, že priemerný eshop na Slovensku spraví obrat pod 10 000 Eur. A to ide o komerčný projekt z predajným potenciálom, kde blog alebo jednoduchý web ani nepredáva.

Námaha a vedomosti

Všetko stojí čas a energiu a to platí aj o budovaní návštevnosti na webovej stránke  a samotnej značky. Ide o množstvo menších úloh, ktoré treba robiť takmer na dennej báze, ak naozaj chceme mať výsledky. Pre weby je dôležitý obsah – obrázky, blogy, texty a ak nie som dobrý v príprave grafiky, úprave obrázkov alebo písaní článkov, tak mi toto môže zabrať množstvo času.

Okrem toho je tu optimalizácia, tvorba správnych nadpisov, meta prvkov, rozloženia obsahu, optimalizácie obrázkov, inboud a outbound marketing, propagácia na sociálnych sietiach a ich optimalizácia, či komunikácia, aby obsahom bola oslovená čo najširšia cieľová skupina. Chcem byť úspešný na Facebooku a rýchlejšie rásť? Mal by som si pripraviť okrem redakčného plánu, aj plán pre príspevky na sociálnych profiloch, k tomu pripraviť ľúbivú a funkčnú reklamu, ktorá tiež nebude zadarmo. Treba ju zaplatiť a mať stanovený rozpočet.

A to Facebook neznamená všetko. Je tu množstvo sociálnych sietí a kanálov, ktoré treba poznať. Samozrejme toto je len základ a pre realizáciu úspešného online marketingu potrebujete rozumieť veciam do hĺbky. Ak ste len človek, čo sa týmto neživí, k tomu treba pripočítať hodiny strávené vzdelávaním sa, prieskumom trhu a spoznávaním tých správnych nástrojov.

Všetko to ovládate?

To teda pravdepodobne znamená, že sa viete uživiť ako inbound marketér, SEO špecialista, špecialista na konverzie, správca sociálnych sietí a reklamných kampaní, prípadne prácou na inej veľmi dobre platenej pozícii s vysokou pridanou hodnotou.

V tomto prípade je lepšie sa venovať chvíľku svojej práci poriadne. Potom sa dá ľahko cestovať za ušetrené, prípadne, ako som na začiatku spomenul, cestou si k ušetrenému privyrobiť rôznymi mini projektmi, lebo z krátkodobého hľadiska vám každý z týchto pracovných pozícií prinesie výrazne viac. Ak si na marketing online netrúfate na komerčnom projekte, tak vaše šance na úspech v osobných blogoch nie sú o nič väčšie.

Praktiky, ktoré nahovárajú na rýchly zisk s minimom námahy majú veľa spoločného práve s pyramídovou hrou, kde väčšinou získa len horná časť pyramídy. Tí ostatní ju podporujú alebo sú jej súčasťou. Z toho vyplýva, že je najlepšie byť navrchu pyramídy. Ide hlavne o rôzne affilate programy, ktorým by som sa radšej vyhol, lebo radia týchly zisk, ale nepovedia vám to čo píšem v tomto článku.

Nie každý z nás môže robiť všetko

Ja nemám vodičák. Nie, že by sa to nedalo naučiť, ale necítim sa bezpečne ak šoférujem a nerád ohrozujem druhých. A zároveň, nie každý musí mať auto na tejto planéte. V online je to rovnaké. Niektorí ľudia jednoducho nevedia písať alebo nemajú dostatočné danosti pre online marketing. Napríklad ja, nie som typický bloger a pisateľ, ktorý má na to, aby cez blog zarábal. Nedokážem dať textu tú mystiku a čaro. Každý z nás je iný a má iné danosti, a preto nemôžeme očakávať, že z každého bude skvelý autor.

Nádej umiera posledná

Aj tak sa hovorí, kým bude internet, WordPress a dostatok času, tak všetko je možné. Dokazujú to práve úspešné príbehy, ktoré tvoria zisk hlavne ako spíkri a cez predaj kníh, prípadne cez klubové programy, služby na svojom web alebo blogu. Ako som písal už predtým, je lepšie sa pred tým, ako sa do blogu pustíte, zamyslieť a zvážiť koľko do toho chcete investovať. Aj čas je investícia.

Nehovorím, že online portfólio fotiek, webová prezentácia, sociálne siete alebo iná súčasť digitálnej stopy nie sú dôležité. Naopak, sú nevyhnutnosťou. Dôležité je položiť si správne otázky na úvod, kým obetujem čas blogu alebo webu.

Napríklad:

  • Mám ľahšiu možnosť zarobiť si peniaze ako online, ak áno porovnám si to?
  • Ako dlho budem cestovať / koľko času viem obetovať pre blog alebo web?
  • Viem písať?
  • Aký mám rozpočet, ciele a čo všetko viem?
  • Aké mám priority?

Cesta na vrchol (nielen v blogovaní) nie je prechádzka ružovou záhradou, ak chceme byť naozaj úspešní. Navyše stojí čas a peniaze, a preto ak chcete mať úspešnejší web alebo blog bude to trvať nejaký čas a budem musieť veľa obetovať, ak som na to sám. Aj napriek tomu, všetkým prajem skvelý úsudok a úspech nielen v online.

Zdieľaj:

Články

Ako zvýšiť predaj na novom e-shope

Ako rozbehnúť predaj na novom e-shope

V tomto krátkom článku spíšem niekoľko tipov pre začínajúcich e-shopistov. Je vhodný pre ľudí čo plánujú alebo už začali s predajom na e-shope, ale vykročili

Analýza kľúčových slov

Analýza kľúčových slov

V tomto článku rozpíšem nielen základné informácie o analýze kľúčových slov, ktorá má veľmi veľa možností využitia. V zjednodušenom význame ide o prieskum hľadanosti kľúčových