Ako na (ne)zodpovedný prístup k marketingu a podnikaniu nielen v kríze

Prišla kríza a čas veľkej neistoty. Pre všetkých je to niečo nové a zastihla nás nepripravených, aj keď nejaké signály boli. To či k marketingu alebo podnikaniu pristupujeme s rozumom sa teraz prejaví oveľa viac, ako v časoch ekonomickej stability a rastu. Veľa firiem muselo pristúpiť k škrtom, ale aj to sa dá spraviť zodpovedne s ohľadom na minimalizáciu budúcich strát. V tomto blogu chcem priniesť niekoľko bodov, nad ktorými považujem za vhodné sa pozastaviť v tomto období, ak podnikáte. Samozrejme je to skôr zamyslenie, ako konkrétny návod na úspech pre konkrétne segmenty alebo firmy.

Zmena paradigmy

Niekoľko týždňov po tom ako sa vírus rozšíril po celom svete pre väčšinu firiem nastala ťažšia doba. Nielen z ich rozhodnutia, ale sú to buď vládami prijmané opatrenia alebo spoločenská zmena potrieb a dopytu. Samozrejme toto neplatí ak predávate potraviny, lieky, hračky, ochranné pomôcky a iné s krízou súvisiace služby alebo produkty. Tieto firmy extra profitujú a majú problém skôr s logistikou, ľuďmi a podobne. Ak ste nepodnikali alebo váš segment prestal zo dňa na deň existovať aj kvôli kríze, toto je síce aj problém, ale zároveň vaša príležitosť.

Aj vzhľadom na situáciu, firmy musia začať s transformáciou a zmenami. To znamená preorientovať na iné formy predaja a prispôsobiť aktuálnej situácii. S tým súvisí aj zmena propagácie firmy, prispôsobenie marketingu, komunikácia so zákazníkom, predaja produktov a služieb. Výhodu majú určité podnikateľské subjekty, ktoré už predávajú online. Pre tých to bude viac menej len o kľúčových rozhodnutiach ako s tým naložiť, optimalizácii aktuálneho marketingu, zlepšení procesov, rozšírení portfólia alebo predajných kanálov. Tieto firmy by mali svoje skúsenosti, dáta a know how ešte viac zúročiť. Môžu získať silnejšiu trhovú pozíciu, ak marketing nevypnú, len vhodne upravia alebo posilnia.

podnikatelia čo len teraz hľadajú nové možnosti propagácie, predaja a komunikácie so zákazníkom a nemali online kanály nastavené (alebo sa im nevenovali dostatočne) môžu mať problém. Zmena paradigmy prišla instatne a nemenila sa postupne pomaličky v rokoch. Predaj online, technológie a digitalizácia nikdy neboli dôležitejšie. Ako prvá priorita pre tieto firmy by mala byť investícia do online a digitalizácie. Samozrejme aj to chvíľku trvá a niečo stojí. Ak sa firmy nestihnú prispôsobiť, tak toto obdobie nemusia prežiť.

Pre všetkých podnikateľov kľúčom bude zmena obchodnej a marketingovej stratégie, ktorá bude rátať so scenáriom, že v krízovom režime môžeme ostať až do 2021 a súčasne uvoľnovanie opatrení bude len pozvolné. Ekonomika sa nedá vypínať a zapínať, ale je to komplexný ekosystém, ktorý bude tiež postupne štartovať. Ten kto sa neprispôsobí, tak nemusí prežiť, ale mu pokles tržieb môže spôsobiť stagnáciu, či úpadok.

Investície do marketingu

Dôležité je nepanikáriť, to naozaj nepomôže. Nič nie je horšie ako zastaviť všetko, čo ste doteraz robili. Naopak znižovať investície by ste mali veľmi opatrne. Najefektívnejšie je presmerovať investície postupne do marketingových činností, ktoré vám pomôžu v dlhodobom výhľade alebo majú trvalý efekt. Dôležité je mať plán a stratégiu, s ktorou vám pomôžu odborníci. Tú nedokážete vytvoriť rýchlo, teda ju treba navrhnúť čo najskôr. Ak bude, je potrebné ju vedieť operatívne meniť na dennej báze, keďže situácia sa mení veľmi rýchlo.

Marketing je komplexný ekosystém a nie je to niečo, čo sa dá paušálne povedať, že toto vám pomôže. Teda každý biznis má iné slabé a silné stránky, iné problémy a teda aj iné riešenia. Častokrát sa ma pýtajú na nejaké všeobecné tipy a rady vytrhnuté z kontextu. To je presne to čo vám nepomôže. Čo môže pomôcť je hlavne budovanie značky, komunikácia cez sociálne siete, kde ľudia trávia teraz veľa času, tvorba obsahu, SEO, nový webdizajn, lepší e-shop alebo websránka alebo iné. Viac ľudí je online, ceny reklamy klesli a teda viete osloviť lacnejšie väčšie množstvo potenciálnych budúcich zákazníkov. Hlavne intenzívnejšie pracujte na všetkom čo ste doteraz robili. Zabudnite na sviatky a dovolenky, v hre je omnoho viac.

Hlavne problém vznikne ak stopnete všetky investície, aj do toho čo fungovalo. Nastáva tu nekonečný cyklus poklesu, ktorým vedie len k ďaľšiemu poklesu. Argument veď to medziročne nestúplo? Môžete dopadnúť aj tak, že vám obrat klesne o desiatky percent a vrátiť sa na pôvodné obraty bude omnoho drahšie, ako udržiavať biznis priebežne s minimálnym rastom alebo nízkou stratou. Hlavne nerozmýšlajte pri investíciach do marketingu o raste, ani čistom zisku. To by ste si zvolili zlý indikátor a na základe toho spravili nesprávne rozhodnutia. Zamerajte sa hlavne na to, aby ste nestratili krok s konkurenciou a dokázali prežiť.

Kríza skončí a čo potom?

Máte krízovy plán na pár mesiacov? Super, ale taký istý by ste mali mať aj na obdobie po tom ako toto náročné obdobie skončí. Samozrejme všetko sa mení, ale keď žiadny plán nemáte, tak sa môžete ľahko stratiť na svojej ceste. Samozrejme v kríze sa zmení správanie vašich zákazníkov a to voplyvní ich zvyky aj po kríze. To môže byť opäť kľúčové aj pre vaše podnikanie. Viac ľudí si zvykne nakupovať online, pracovné vzťahy budu viac flexibilnejšie a digitalizácia procesov bude samozrejjmosťou. Nemôžete zaostať a očakávať, že to budete robiť, tak ako doteraz.

Svet je postavený na ľudských a ekonomických vzťahoch. Ak ste stopli všetky spolupráce so svojimi odberateľmi a dodávateľmi zo dňa na deň, nemusia k vám po kríze pristupovať rovnako. V ich očiach budete len nezodpovedný partner, na ktorého sa nemôžu spoliehať. Pre každú firmu je neplánovaný výpadok príjmu o 100 % zo dňa na deň veľký problém. Nepretrhajte si dobré vzťahy s kvalitnými firmami a ľudmi. Naopak je čas na optimalizáciu a všetko čo vám neprinášalo hodnotu. Máte jedinečnú príležitosť to ukončiť a ďalej sa tomu nevenovať. Kríza je príležitosť, aby z nej vyšla vaša firma silnejšia a lepšie nastavená.

Čo robiť a prípadne nerobiť?

  • Určite neukončite alebo stopnite všetky spolupráce na nulu zo dňa na deň.
  • Na nič nečakajte a neodkladajte rozhodnutia, toto je nie dočasný problém.
  • Ak máte priestory, ktoré nevyužívate, tak sa pokúsiť dohodnúť s prenajímateľom na nižšom nájme.
  • Ak nemáte prostriedky na kľúčových ľudí, radšej sa s nimi dohodnite dočasne a znížte úvazok.
  • Naopak zbavte sa ľudí, ktorí boli problémoví a vášmu biznisu nepomáhali, prípadne ho ťahali dole.
  • Prepracujte vašu obchodnú a marketingovú stratégiu s odborníkmi.
  • Hľadajte nové predajné kanály, nielen tie, ktoré ste používali doteraz.
  • Pracujte čo efektívnejšie.
  • Zrealizujte audit online aktivít, e-shopu alebo webstránky a zapracujte čo najviac odporúčaní.
  • Písali ste na blog vašej firmy alebo e-shopu? Tvorte ešte viac obsahu a zamerajte sa na jeho šírenie.
  • Zamerajte sa na oslovenie čo najväčšieho množstva nových potenciálnych zákaznikov cez sociálne siete.
  • Predávajte budúcu spotrebu cez poukazy alebo na splátky.
  • Produkty a služby ponúknite v zľave, za lepšie ceny. Je lepšie mať veľký obrat s miernou stratou alebo na nule ako zisk z nízkeho obratu.
  • Predávali ste offline? Predávajte online cez e-shope, vlastný predajný systém alebo iné kanály.
  • Stretávali ste sa offline? Stretávajte sa a konzultujte s vašimi klientami online.

Väčšina týchto opatrení pomôže podnikateľom aj mimo krízu, ale teraz sú omnoho dôležitejšie.

Nespoliehajte na štát, ale len na seba

Štát v kríze si zvolil nesprávne KPI a to počet mŕtvych na Coronu. Tomu podriaďuje všetky rozhodnutia a teda pre podnikateľské prostredie to bude mať následky. Pritom nedostatok peňazí spôsobí nedostatok peňazí aj v zdravotníctve a nedostupná zdravotná starostlivosť bude mať za následok viac mŕtvych. Síce na iné diagnózy, ale aj tak. Do toho nešťastnými krokmi a hlavne komunikáciu neistotu prehlbuje, teda podnikatelia nevedia plánovať a následne konať. Chýba plán a jednoznačné rozhodnutia.

Štát môže pomôcť, ale dôležité je spoliehať hlavne na seba a to čo môžete urobiť. Momentálne najväčší problém je fixný náklad a štátom obmedzená možnosť mať príjem pre veľa podnikov. Vaše šance na prežitie budú väčšie, ak znížite fixné náklady alebo získate iný príjem na ich pokrytie, nech je akýkoľvek. Štát vám dáva nádej, že vám pomôže, no samy úradníci netušia čo robiť. Stačí sa pozrieť na hospodáranie štátu a štátnych podnikov. Naozaj si myslíte, že takíto „odborníci“ niekomu pomôžu?

Udržiavajte sa v pohode, zdraví a fit

Kríza prináša veľa stresu, čo ovplyvňuje aj naše zdravie. Preto aj v kríze je potrebné myslieť na to, aby ste sa cítili v pohode a boli čo najviac fit. Pomôže kvalitný spánok, pravidelný pohyb a zdravé jedlo. Pre sledovanie kvality spánku a aktuálneho stavu môžete využívať aj dáta. Používam prsteň Oura, s ktorým môžem identifikovať, či mám zvýšenú teplotu, kedy trénovať alebo netrénovať, kedy som unavený, ako som spal a zároveň aj odsledovať, čo to mohlo spôsobiť. Tak isto, aby ste boli fit, treba k tomu pristupovať systematicky a šport nastaviť čo najpravidelnejšie ako sa dá. Jedine tak to bude mať najlepší efekt. Želám všetkým veľa sily a zdravia.

Napriek tomu, že je tu kríza, tak zo skúseností z posledných týždňov vnímam, že veľa podnikateľov to berie ako dočasný problém a veľa toho nerobí. Podľa mňa práve naopak, je potrebné znásobiť všetko čo ste počas krízy robili. Investovať viac času, energie a aj peňazí, aj keby to prinieslo omnoho menej, len aby ste udržali krok s tými, ktorí už na tom pracujú.

Miesto aktivít čo im niečo prinesú čakajú mnohí aj na dotácie, no tie sú len záplatou, ale nie liekom. No žiaľ veľa krát vidím aj podnikateľov, že to berú ako nejaké voľno a naďalej riešia víkendy, sviatky, ako by sa ich táto kríza netýkala. Majú čas odpísať na e-mail až o týždeň alebo odložia konzutáciu až po sviatkoch. Lepšie je možno robiť niečo úplne iné, predávať nové produkty, služby a zabezpečiť cashflow ako čakať na spasenie. Možností je veľa.

Na našom riešení e-shopu na prenájom Midasto sme klientovi pomohli naštartovať predaj tovaru, po ktorom je dopyt v priebehu dní. Stačilo pridať produkty, navrhnúť logo, banery, a spraviť reklamné kampane cez Facebook, Instagram a Google Ads. Za tie peniaze majú ich ľudia čo robiť a po kríze môžu fungovať ďalej. Spolu to zvládneme a želám všetkým veľa šťastia.

Zdieľaj:

Články

Ako zvýšiť predaj na novom e-shope

Ako rozbehnúť predaj na novom e-shope

V tomto krátkom článku spíšem niekoľko tipov pre začínajúcich e-shopistov. Je vhodný pre ľudí čo plánujú alebo už začali s predajom na e-shope, ale vykročili

Analýza kľúčových slov

Analýza kľúčových slov

V tomto článku rozpíšem nielen základné informácie o analýze kľúčových slov, ktorá má veľmi veľa možností využitia. V zjednodušenom význame ide o prieskum hľadanosti kľúčových